De mellansvenska samerna var nomader som staten tvingade att bli bofasta på
1700-talet. De blev »sockenlappar», offentligt anställda hjälpredor som bland annat
utnyttjades som hästslaktare. Systemet levde kvar till slutet av 1800-talet.
De mellansvenska samernas historia har tidigare inte intresserat forskarna. Man har
känt till deras existens men valt att fokusera på fjällsamerna i norr, som ansågs mer
genuina.
Forskningen kring samer har styrts av vår romantiska längtan efter det exotiska
och autentiska. De mellansvenska samerna levde nära bondebefolkningen och ansågs
därför vara en degenererad kultur, säger etnologen Ingvar Svanberg, Uppsala
universitet.
Frågan om de mellansvenska samernas härkomst är omtvistad bland forskarna. Vissa anser
att de härrör från resterna av en förhistorisk samisk kultur som funnits i området i
flera tusen år. Detta skulle bland annat bevisas av de samiska fynd som gjorts i
utgrävningar i Mellansverige. Andra menar att det mycket väl kan röra sig om samer som
har tvingats från lappmarkerna långt senare.
Man vet att det förekommit mycket lite kontakt mellan samerna i Mellansverige och
fjällsamerna i norr. Mellan de olika grupperna av mellansvenska samer å andra sidan har
det funnits ett livligt samarbete. Språkstudier pekar även på att den dialekt som
talades av mellansvenska samer skiljde sig mycket från de former av samiska som talades
längre norrut i landet. Det finns därför skäl att anta att de två kulturerna har levt
åtskilda under en lång period. Men än så länge är det enda man kan säga med
säkerhet att det funnits samer i mellersta Sverige från 1600-talet. Det är nämligen
vid denna tidpunkt som de börjar dyka upp i de skriftliga källorna.
Ingvar Svanberg har genom släktutredningar kunnat visa att det från 1600-talet och ett
par hundra år framåt stadigt har funnits ett hundratal samehushåll i ett område som
sträcker sig från Jämtland och Ångermanland i norr ända ner till Uppland, södra
Dalarna och Gästrikland.
De mellansvenska samerna var nomader som i första hand livnärde sig som jägare och
samlare. De bedrev även renskötsel, men med betydligt mindre hjordar än vad som var
vanligt i norra Sverige. Deras relation till allmogen var god. Bönderna uppskattade
samerna för deras skicklighet i jakt och hantverk och de fyllde även en viktig funktion
då de utförde sysslor som bönderna ansåg som smutsiga.
Framförallt tog samerna hand om den tabubelagda hästslakten. Att äta hästkött sågs
som hedniskt bland bönderna. Samernas fördomsfria syn på hästköttet som föda gav
lokalt upphov till sägner där samerna förvandlades till varulvar som rev boskap om
natten.
Om samernas förhållande till allmogen var relativt gott så var de desto mer impopulära
hos de styrande. Staten ogillade att få konkurrens om rovdjursjakten i skogarna. Kyrkan
å sin sida oroade sig över själavården hos de nomadiserande samerna. År 1720
bestämdes därför att de skulle tvångsförvisas till Lappland där man ansåg att de
hörde hemma. Detta väckte givetvis starka protester från samerna själva, men även
från bönderna. De senare var beroende av samernas tjänster. Försök gjordes att
deportera samer, något som alltid slutade på samma sätt de kom tillbaka.
Då bytte staten strategi. Samerna erbjöds att stanna kvar i Mellansverige mot att de
blev bofasta i socknen och besökte kyrkan regelbundet.
I första hand var det fråga om kontroll från myndigheternas sida. I det nya
civiliserade Sverige kunde man inte ha folk rännande runt i skogarna. Samerna
skulle mantalsskrivas, säger Ingvar Svanberg.
De fick nu alltså en fast adress och kunde fortsätta att utföra sina tjänster, som
hästslakten. De erbjöds gratis mark av socknen så föddes sockenlappen.
Varje socken som hade råd tilldelades en same som hjälpreda till bönderna.
Övergången till fast bosättning gick dock inte helt smidigt. Många samer fortsatte att
flytta runt trots hotet om straff. Men mot slutet av 1700-talet var de flesta stationära.
Att samerna blev bofasta innebar att de tvingades ge upp renskötseln. Men den kulturella
särprägeln behölls.
I och med det centralt dirigerade beslutet fick samerna i praktiken monopol på
hästslakten. Samernas sysslor kom att förknippas med deras etnicitet. Så man kan säga
att sockenlappsystemet garanterade den samiska kulturens fortlevnad, åtminstone för en
tid framöver, menar Svanberg.